Bieszczady

W dniach 21 i 22.09.2013 r. członkowie i sympatycy Stowarzyszenia Komendantów Policji przebywali na wycieczce w Bieszczadach. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od miejscowości Lesko a następnie tzw. dużą obwodnicą bieszczadzką dojechaliśmy na nocleg w miejscowości Wołkowyja nad Zalewem Solińskim. Zaczynając naszą wycieczkę w Lesku, zwiedziliśmy min. zamek założony tutaj z początkiem XV Iw przez Piotra Kmitę i zabytkową synagogę z przełomu XVI/XVII w. Następnie w miejscowości Cisna poznaliśmy się z miejscowym pisarzem i poetą Ryszardem Szocińskim , który podpisywał zbiór swoich wierszy, część osób natomiast skorzystała z uroków reklamowanego lokalu o nazwie „Siekierezada”. Na wzgórzu zwanym „Betlejemka”w centrum Cisnej zwiedziliśmy pomnik ku czci poległych w walkach z UPA żołnierzy i milicjantów. W dalszej drodze podziwialiśmy piękne widoki panoramy Bieszczad z Przełęczy Wyżnej usytuowanej na wysokości 872 m npm. W następnych miejscowościach – w Czarnej zwiedzaliśmy cerkiew greckokatolicką , pełniąca od 1951 r. funkcje kościoła rzymskokatolickiego, w której w imieniu Stowarzyszenia Prezes Zarządu złożył okolicznościowy wpis. W miejscowości Smolnik nie udało nam się wejść do cerkwi gdyż w tym czasie odbywał się ślub, zwiedziliśmy natomiast pobliski cmentarz. W następnej miejscowości w Lutowiskach zwiedziliśmy przepiękny kościół rzymskokatolicki, przy którym usytuowano drzewa i krzewy wraz z opisem kalendarza celtyckiego. Jak dowiedzieliśmy się na wzgórzu nad Lutowiskami w latach 60-tych wybudowano stanicę Chreptiów w której kręcono zdjęcia do filmu Pan Wołodyjowski, a okoliczni mieszkańcy zostali zatrudnieni jako statyści. Dzień zakończyliśmy śpiewając piosenki biesiadne przy grillu w pensjonacie nad Zalewem Solińskim Dzień następny rozpoczęliśmy od rejsu statkiem po Jeziorze Solińskim, korzystając z rześkiego i czystego powietrza oraz podziwiając uroki Bieszczad. Będąc na Zalewem Solińskim trudno nie zwiedzić najsłynniejszej jej miejscowości uzdrowiskowej czyli Polańczyka, co też uczyniliśmy a następnie udaliśmy się do miejscowości Myczkowce , gdzie na blisko hektarowej powierzchni utworzono Centrum Kultury Ekumenicznej i zgromadzono 140 makiet cerkwi greckokatolickich, prawosławnych oraz kościołów rzymskokatolickich z terenu południowo-wschodniej Polski, Słowacji oraz Ukrainy. Wszystkie makiety wykonane zostały w skali 1 : 25. Poniżej zdjęcia z wycieczki.